Çorum�a modern tiyatro salonu yapılmalı

Çorum�a modern tiyatro salonu yapılmalı
Çorum�a modern tiyatro salonu yapılmalı

Röportaj: Kubilay Kaan Yücel
Kurtlar Vadisi dizisinde ‘Kılıç’ rolü ile gönüllerde taht kuran usta tiyatro sanatçısı Attila Olgaç Çorum’a çok daha modern bir tiyatro salonu yapılması gerektiğini söyledi.İstanbul Devlet Tiyatrosunun ‘Antigone’ adlı oyunu için Çorum’a gelen Attila Olgaç ile sahneye çıkmadan önce röportaj yaptık.Hayat Bilgisi,Osmancık,Yağmurdan Sonra, Mercan Kolye, Ağıt, Kral Lear, Macbeth, Uyarca gibi bir çok dizi sinema ve  tiyatro oyununda rol  olan usta oyuncu  sıcak kanlı ve mütevazi kişiliği ile gazetemizin sorularını yanıtladı.
Attila Bey Çorum’a ilk gelişiniz mi gezme imkanınız oldu mu?
Hayır ilk gelişim değil. Ben Çorum’a ilk defa 1974’te  ‘Suçlular Çağı Suçsuzlar Çağı’ adlı tiyatro oyunu için gelmiştim. Aradan uzunca bir zaman geçtiği için  geniş çaplı gezdik mi gezmedik mi hatırlamıyorum ama leblebi ve faytonları hatırlıyorum. Faytona  binip gez şehirde dolaştığımızı onun dışında hatırlamıyorum. Şimdi ise vakit dar olduğu için gezme fırsatımız olmadı. Leblebi o zamanda çok güzeldi şimdi yedim yine çok güzel o zamandan bu zamana  değişmemiş.
Çorum Devlet Tiyatro Salonu sizce nasıl?
Tiyatro salonu maalesef çok  eski  biz  burada oynadığımızda güzeldi. Teknolojinin bu kadar ilerlediği  geliştiği bir zamanda buraya modern bir tiyatro salonu yapılabilirdi. Sonuçta beş yıldızlı bir otel yapılıyor da neden  tiyatro yapılmıyor?Bundan sonra niçin yapılmasın?
Tiyatro sanatçıları sizce yeterince değer görüyor mu?
Tiyatro hiç bir zaman para kazandıracak bir meslek değil.  Diziler olmasa hiç kimse beni ne tanır  nede benimle ilgilenir. Ben 45 senelik tiyatrocuyum.Ne acı değil mi?  Başka ülkelerde  benim konumumda olan sanatçılara  Sir  unvanı veriyorlar. Devlet protokollerinde yerleri oluyor. Ayrıca kırmızı pasaport veriyorlar adamlar sanatçılarını el üstünde tutuyorlar ama bizde öyle bir şey yok maalesef.
Tiyatronun günümüzdeki yeri sizce nerededir?
Siyasetin sahip çıkması gerekiyor. Atatürk nasıl ki kurdurmuş  konservatuarı sahip çıkmış sanata işte bugün de siyasi anlamda sanata sahip çıkılması gerekiyor. Bugüne kadar  60 hükümet geçti şuanda 61.hükümetteyiz ama hala tiyatro anlamında bir yasamız çıkmamış. Bu ne demek her şey içerisinde bu unutulup yok olup gitmesi demek. Kalan mirasın üstüne bir şeyler eklenmiyor. Gençlere de bir örnek sunamıyorsun. Bak bizler ölüyoruz ve bizim yerimize adam yok! Oyunculuk usta-çırak ilişkisidir usta-çırak ilişkisi olmadığı taktirde çırak yine  çırak olarak kalır. Hiç bir zaman usta olmaz usta olmayınca da bu meslek olmaz. Sahnede yaşanan şeyler okulda anlatılamaz. Ancak sahnede yaşanır. Mesela tiyatro anında ezberini unutursun orada ne yapacağını nasıl bir yol izleyeceğini o anda karar vereceksin.Tecrübeyle o kadar seyirciye hissettirmeden bu durumu kurtaracaksın sen okulda bunu bir ders olarak anlatamazsın. Onun için tiyatroculuk zordur kolay bir şey değildir. Benim bir tiyatro oyunu için çalışma sürecim yaklaşık bir bucuk iki aydır.Ve günde en az 8-10 saat çalışırım.
Kurtlar Vadisi döneminizde kamuoyu  sizi  ‘Kılıç’ karakteriyle  özleştiriyor muydu?
Biz o zaman Vadinin milli takımıydık. Bizim zamanımızda tiyatro sanatçısı ağırlıktaydı. O zamanlarda  o sene kimsenin yapamadığı bir şeyi yaşadım. Dört sene  hem aynı kanalda bir gün arayla birinci gün ‘Hayat Bilgisi ‘ dizisi  ikinci gün ‘Kurtlar Vadisi’ dizinde rol aldım. Ve hiç kimsede aaaa bu Kılıç aaa bu Hidayet Hoca demedi. Hepsinin kabul ettiği bir topluluk tipi vardı. Hiç kimseden de ne bir eleştiri nede olumsuz bir tavır almadım. Aksine çok değişik güzel bir şekilde yorumlandı. Oyunculuk örneği  verdik tabi ama maalesef Türkiye’de hiç bir zaman değerlendirilmediğini düşünüyorum.
Tiyatro’da yaşadığınız ilginç anılarınızdan aklınıza ilk gelen hangisidir?
O kadar çok var ki ama bir gün Trabzon’a gitmiştik. Koca Sinan tiyatrosunu oynuyoruz. Oyunda rol gereği Kanuni Sultan Süleyman Mimar Sinan’ı çağırıyor. Ve  Koca Sinan’a  benim adımla bir cami yapmanı emrediyorum diyor. Kanuni Sultan Süleyman da  Sinan’a soruyor nereye yapacaksın diye . Sinan’da padişahım bakıyor şöyle seyircilere ve eliyle göstererek onu şu karşı tepeye bütün haşmetiyle oturtacağım  padişahım. Ve aynı anda  800 seyirci ‘Ula hangi tepe’ demişti.
Tiyatroyu seven ve tiyatrocu olmak isteyen gençlerin neler yapması gerekiyor?
Tiyatroyla ilgilenen gençler için tiyatro salonu yapılması lazım. Bu bir gönül işi  hani ‘Tiyatro iki kalas bir heves’ demişler ya aynen öyle. Tiyatroyu seven insanların olduğu bir şehirde en azından bir ortam yapılması lazım. Tiyatro şehre tiyatro salonu yapılması lazım okullarda tiyatro oyunu oynanacaksa orada tiyatro salonu yok toplantı salonu var resmen ve maalesef tiyatro orda yapılıyor! Bizde o şekilde başladık tabiki lakin  günümüz şartlarında sivil toplumun halkın bir takım holdinglerin tiyatroyu desteklenmesi lazım. Nasıl ki futbol takımları destekleniyor bugün tiyatrolara da bunu yapmak zorundalar. En  iyi eğitim aracı tiyatrodur başka bir şey değil. Bir kitabı üç günde okursun ama bir tiyatroda o okuduğun şeyin canlısını daha değişini burada  bir buçuk saatte yaşarsın. Şekil A olarak insanlara gösterirsin tiyatroda bu böyle yapıldığı için böyle oldu diye ama tiyatro olmasaydı böyle bir şey olmayacaktı. Kitabı sen okurken kendi beyninde yorumlarsın ama tiyatroda biz bunu herkese gösteriyoruz. Tiyatronun evrenselliği ve güzelliği de buradan çıkıyor.

Dizi ve sinemalar tiyatroya gölge düşürüyor mu?
İçi bizi dışı sizi yakıyor. Sizler tiyatroya sahip çıkmanız lazım. Nasıl çıkacaksınız destek vererek seyirci olarak sahip çıkacaksınız meslek olarak seçmek olarak yanlış çünkü aç  kalırsınız. Halkın toplum  olarak tiyatroyu destekleyip bilet alacak oyunları takip edecek ki tiyatro oynanıyor dedikleri zaman sen canlandıracaksın. Seyirci olarak üzerine düşen görevi yapıp  destek olacaksın ancak öyle ayakta durur. Tiyatronun ipini  halk bırakırsa  nasıl ki Karagöz Hacivatı   Yunanistan kaptı bizim diye iddia ediyorlar.Bitti simdi Karagöz var mı? Eskiden bayramlarda oynatırlardı çocukken  hatırlıyorum şimdi var mı?Yok! Orta Oyunu da vardı oda yok bitti gitti...
Dizi yapımcıları artık kaliteden ziyade  kazanca bakıyorlar siz ne düşünüyorsunuz?
Evet maalesef öyle. Bu seyirci ile ilgili bir şey. Seyirci eğer reaksiyon gösterirse o yapımcı o diziyi  yapamaz ama seyircinin öyle bir reaksiyon gösterdiği yok! Önüne gelen adam televizyona çıkıp oynuyor. Seyirci de bunu kabulleniyor. Ben seyircinin yerinde olsam bir dizide  on  kaliteli  adam varsa ben o diziyi tercih ederim. Her diziyi tercih etmem bizler özel kanalların kurulduğu zaman çok mutlu olmuştuk en azından bir kanal olsun bizleri tiyatrocuları toplar adam gibi işler yapar diye ama bugün maalesef bunu yapan kanal yok. Şimdi yüz tane özel kanal  var  bir tanesi baştan sona tiyatro oyununu  hiç yayınlıyor mu? İstanbul  bile 20 milyonluk mega şehirken tiyatro seyredenlerin sayısı yirmi bin kişi o da hep aynı kişiler yenileri gelmiyor. Ramazanda eğlenceler vardı geleneksel Türk Tiyatrosu diye bir tür vardı. Şimdi sahip çıkılmadığı için gidiyor. Televizyon daha kolay geliyor insana açıyorsun düğmeye gidiyor  ben ne gideceğim tiyatroya diyorsun ama orada yaşadığın canlılığı sanatçıyla paylaştığın havayı hissetmemek bence çok büyük bir hata sizler buna sahip çıkın derim ben. Bize vakit ayırdığınız için teşekkür ederim.

Anahtar Kelimeler
Yorum Yaz

Yorumu Yapmak İçin Üye Olmanız Gerekmektedir.
Sitemize Üye Olmak İçin Buraya TIKLAYIN Mevcut Üyeliğinizle Üye Girşi Yapmak için Buraya TIKLAYIN